Kuran ın Allah Rasûlü zamanında yazımı
Allah Rasûlünün [s.a.v] emri ile vahiy katipleri Kuran ı parça parça
olarak işlenmiş ince deriler, kürek kemikleri, ağaç kabukları ve düzgün
taş gibi maddelerin üzerine yazmakta idiler.Yazılan bu âyetler, vahiy
henüz tamamlanmadığı için, tek bir mushafta toplanmamıştı.Bu dönem
içersinde Ashab ezberledikleri âyetleri Allah Rasûlünün [s.a.v]
gösterdiği sûrelerin altına yazıyorlardı.
* Kuranın Hz. Ebu Bekr [r.a] döneminde yazılışı *
Zeyd b. Sabit [r.a], Hz. Ebu Bekr [r.a]in emri ve Hz. Ömer [r.a]in
uygun bulmasıyla Kuran âyetlerini biraraya toplamıştır.Zeyd İbn Sabit
Kuranı toplarken, vahiy katiplerinin yazdıklarını dikkate almış ve
âyetleri ilk defa bir mushafta toplamıştır.
* Kuranın Hz. Osman [r.a] döneminde yazılışı *
ilk Mushaf Kuranın okunşundaki tartışmalara son vermek amacıyla, farklı
kıraatleri yansıtacak şekilde Hz. Ebu Bekrin topladığı ve Hz Ömerin
kızı Hafsanın koruduğu nüshaya bağlı kalınarak yazıldı.Bununla ilgili
olarak Hz. Osman, Zeyd b. Sâbit [r.a], Abdullah b. ez-Zübeyr [r.a], Sad
b. el-Âs [r.a] ve Abdurrahman b. el-Haris b. Hişam [r.a]ı
görevlendirdi.Bu Mushaf üzerinde noktalama işaretleri ve harekeleri
bulunmamaktaydı. Hz. Osman [r.a] yazılan Kuranın bir nüshasını saklamış
diğer nüshaları ise çeşitli İslam şehirlerine göndermiştir.
* Kuranın harekelenmesi ve noktalanması üç merhalede tamamlanmıştır *
*Birincisi: Muaviye b. Ebu Süfyan
döneminde, Muaviye, Ebul-Esvedi görevlendirmiş, O da Kuran okurken
meydana gelebilecek okuma hatalarını ortadan kaldırmak amacıyla nokta
şeklinde hareke işaretleri koymuştur.
*İkincisi: Abdülmelik b. Mervan döneminde
Kurandaki bazı harfleri birbirinden ayırmak için noktalar
konulmuştur.Mervan bu işte el-Haccac b. Yusufu görevlendirmiş; o da bu
işi Nasr b. Âsım ve Yahya bin yamer havale etmiştir.
*Üçüncüsü: Bu dönemde irab alametleri olan
Fetha, Damme, Kesre ve Sükûn konulmuştur. Bu harekelendirmede Halil b.
Ahmed el-Ferahîdînin yolu izlenmiştir.